درمان افسردگی بعد از زایمان
نوشته شده توسط : نینی مایند

درمان افسردگی بعد از زایمان دغدغه بسیاری از خانم‌هایی است که با این مشکل مواجه می‌شوند. تولد فرزند یکی از شیرین‌ترین اتفاقاتی است که در زندگی هرکدام از ما روی می‌دهد. بااین‌حال درگیرشدن با مشکلاتی مانند افسردگی بعد از زایمان این خوشی را در شما از بین می‌برد. خانم‌هایی که درگیر افسردگی بعد از زایمان می‌شوند، معمولاً علاقه و انرژی خود را برای رسیدگی به کارهایی که قبلاً انجام می‌دادند یا حتی نگهداری از فرزندشان از دست می‌دهند. باتوجه‌به اینکه این شرایط می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری در زندگی شما و به‌خصوص شرایط روحی فرزندتان داشته باشد، بهتر است به دنبال راهی برای درمان افسردگی بعد از زایمان باشید. و بهترین راه کمک‌گرفتن از مشاور است. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: درمان افسردگی بعد از زایمان

آیا درمان افسردگی بعد از زایمان ضروری است؟

افسردگی بیماری است که انواع مختلفی دارد. هرکدام از این انواع با دلایل مختلف و در شرایط متفاوت ایجاد می‌شوند. افسردگی بعد از زایمان یا افسردگی پریناتال نیز یکی از انواع این بیماری است. این نوع افسردگی معمولاً از زمان بارداری یا اندکی پس از تولد نوزاد شروع می‌شود. در چنین حالتی شما ممکن است احساس کنید که برخلاف تصورتان تولد فرزند نتوانسته به آن اندازه که باید خوشحالتان کند. یا شاید زمان کافی برای رسیدگی به فرزندتان اختصاص ندهید. در این شرایط بسیاری از خانم‌ها از رفتار خودشان دچار عذاب وجدان می‌شوند. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که شما مقصر چیزی نیستید. بلکه تنها درگیر یک بیماری شده‌اید.

یکی از نکات جالبی که راجع به افسردگی بعد از زایمان وجود دارد این است که برخلاف تصور بسیاری از ما، این بیماری فقط مخصوص خانم‌ها نیست؛ و گاهی اوقات آقایان نیز درگیر افسردگی بعد از زایمان می‌شوند. در چنین شرایطی مردان نیز به حمایت و توجه اطرافیان و همین‌طور استفاده از خدمات درمانی نیاز دارند. برای آشنایی بیشتر با بیماری افسردگی بعد از زایمان کلیک کنید.

چه زمانی باید برای درمان افسردگی بعد از زایمان اقدام کرد؟

از کجا بفهمیم که دچار افسردگی بعد از زایمان شده‌ایم؟ افسردگی بعد از زایمان نشانه‌هایی دارد که تا حد زیادی شبیه به نشانه‌های افسردگی اساسی هستند. بااین‌حال به این نکته دقت داشته باشید که این نشانه‌ها می‌تواند باتوجه‌به شرایط زندگی و ویژگی‌های شخصیتی هرکدام از ما از یک نفر به فرد دیگر متفاوت باشد. با این حال بعد اگر نشانه های زیر را داشتید، حتما برای درمان به متخصص مراجعه نمایید.

  • احساس غم و ناراحتی
  • لذت نبردن از چیزهایی که قبلاً برای فرد لذت‌بخش بوده است
  • تحریک‌پذیری و پرخاشگری
  • احساس خستگی و ناتوانی
  • افکار منفی مثل احساس گناه یا عذاب وجدان
  • احساس بی‌ارزشی
  • تغییر در الگوی خواب‌وخوراک
  • ناتوانی در برقراری ارتباط با نوزادی که تازه به دنیا آمده
  • احساس شک راجع به توانایی نگهداری از نوزاد
  • بروز توهم و هذیان (در حالت‌های شدید)
  • افکار خودکشی، آسیب‌زدن به خود و یا کودک

کدام مادران درگیر افسردگی بعد از زایمان می‌شوند؟

قبل از اینکه راجع به درمان افسردگی بعد از زایمان صحبت کنیم باید راجع به علل و عوامل زمینه‌ساز آن بدانیم. وقتی شما با این مسائل آشنا باشید بهتر می‌توانید برای پیشگیری از این بیماری برنامه‌ریزی کنید. واقعیت این است که افسردگی بعد از زایمان به خاطر یک دلیل مشخص اتفاق نمی‌افتد. بلکه مجموعه‌ای از دلایل فیزیولوژیک و محیطی در کنار هم باعث بروز این بیماری می‌شوند. به همین خاطر می‌توان گفت خانم‌هایی که شرایط زیر را دارند با احتمال بیشتری درگیر افسردگی بعد از زایمان می‌شوند.

  • سابقه ابتلا به افسردگی یا سایر بیماری‌های روحی
  • وجود افسردگی بعد از زایمان یا هر نوع دیگری از افسردگی در خانواده
  • ابتلا به افسردگی در بارداری‌های قبلی
  • فشارهای روانی در دوران بارداری
  • مشکلات اجتماعی و خانوادگی
  • بارداری‌های ناخواسته
  • تولد فرزندانی که دچار بیماری‌های خاص هستند
  • بستری شدن نوزاد در بیمارستان پس از تولد

پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان

اگرچه درمان افسردگی بعد از زایمان اهمیت بسیاری دارد اما پیشگیری از بروز این بیماری نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که یک نفر پس از بارداری دچار افسردگی می‌شود یا خیر؛ به همین خاطر شاید بهتر باشد همه خانواده‌هایی که منتظر تولد فرزند هستند بعضی راهکارها را برای پیشگیری از این بیماری انجام دهند.

مهم‌ترین راهکار برای رسیدن به این هدف این است که شرایط قبل از تولد فرزند را مدیریت کنید. با همسرتان راجع به مسائل مالی، وظایفی که هرکدام پس از تولد فرزند دارید و هر چیز دیگری که فکر می‌کنید مهم است صحبت کنید. تا جایی که برای‌تان ممکن است سعی کنید شرایط را به حالت کنترل در بیاورید.

یکی دیگر از راهکارهای مهم این است که از حمایت اطرافیان استفاده کنید. احساس اینکه یک نفر هست که می‌توانید در کارهای‌تان از او کمک بگیرید می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد.

برای آشنایی با نشانه های افسردگی در بارداری کلیک کنید.

درمان افسردگی بعد از زایمان

این نکته را به خاطر داشته باشید که افسردگی بعد از زایمان موضوعی نیست که به‌خودی‌خود حل شود. یا حتی اگر فرض کنیم که این بیماری پس از مدتی خودش درمان می‌شود بازهم نمی‌توانیم از اثرات بسیار منفی که روی شما و فرزندتان باقی می‌گذارد غافل شویم. همه روان‌شناسان معتقدند که یک سال اول زندگی کودک زمانی است که او نتیجه می‌گیرد می‌تواند به دنیا و آدم‌ها اعتماد کند یا خیر؛ و این نتیجه‌گیری بیش از هر چیز به رابطه مادر و کودک بستگی دارد.

پس اگر شما به دلیل افسردگی توانایی رسیدگی به فرزندتان را نداشته باشید باید این احتمال را در نظر بگیرید که ترس از رابطه اجتماعی و اعتماد کردن به دیگران برای یک عمر همراه فرزندتان خواهد شد. به همین خاطر بهتر است به دنبال راهی برای درمان افسردگی بعد از زایمان باشید. بهترین روش برای این کار کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص است. مشاورین با استفاده از روش‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بر افسردگی خود غلبه کنید.

دارودرمانی

اگر افسردگی به‌قدری شدید باشد که با استفاده از روش‌های مشاوره نتوانیم آن را کنترل کنیم متخصص از داروهای ضدافسردگی برای شما استفاده خواهد کرد. این داروها تعادل هورمونی و شیمیایی را به بدن شما برمی‌گردانند. و به همین خاطر می‌توانند تأثیر خوبی در درمان افسردگی بعد از زایمان داشته باشند. برای آشنایی با داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

مشاوره و روان‌درمانی

اگر به دنبال یک راه قطعی برای درمان افسردگی بعد از زایمان هستید بهتر است مشاوره با یک روان‌شناس را در برنامه خود قرار دهید. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلف به شما کمک می‌کنند تا به شرایط روحی معمول خود برگردید. از جمله راهکارهایی که یک مشاور از آنها استفاده می‌کند عبارتند از:

_ درمان‌های هیجانی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های افسردگی احساس غمی است که شما تجربه می‌کنید. همین احساس غم یا بی‌تفاوتی باعث می‌شود که به بسیاری از کارهای زندگی و به‌خصوص نگهداری از فرزندتان نرسید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا کنترل هیجاناتتان را در دست بگیرید. و بتوانید احساساتتان را مدیریت کنید.

_ درمان‌های شناختی

افکار منفی یکی دیگر از مشکلات جدی است که به دنبال افسردگی برای فرد پیش می‌آید. حتی بسیاری از روان‌شناسان معتقدند که این افکار منفی هستند که باعث می‌شوند شما دچار غم شوید. به همین خاطر مشاور در طول درمان به شما کمک می‌کند تا افکار منفی‌تان را شناسایی کرده و راهی برای تغییر آن‌ها پیدا کنید.

_ خانواده‌درمانی

وقتی یک نفر به‌خصوص پس از زایمان دچار افسردگی می‌شود به کمک و حمایت اطرافیان نیاز دارد. به همین خاطر مشاورین سعی می‌کنند با استفاده از جلساتی مثل خانواده‌درمانی به اطرافیان بیمار راجع به این بیماری آگاهی بدهند. برای آشنایی بیشتر با روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان می‌توانید با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا افسردگی بعد از زایمان قابل‌درمان است؟

بله؛ شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از مشاور و روان‌درمانی در کنار رفتارهایی مثل ورزش‌کردن یا تمرینات آرام‌سازی این بیماری را درمان کنید.

آیا همه خانم‌ها دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شوند؟

خیر؛ این بیماری باتوجه‌به شرایط فیزیولوژیک و محیطی در بعضی از خانم‌ها بروز پیدا می‌کند.

منبع: درمان افسردگی بعد از زایمان





:: برچسب‌ها: درمان افسردگی بعد از زایمان ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: